torsdag 17 maj 2018

Stenarna skola ropa

Stenarna skola ropa (1977) av Ruth Rendell har jag läst och sen lyssnat på bokcirkeln i Lundströms bokradio. Av lite olika anledningar dröjde jag med att både läsa boken och sen lyssna på programmen. Nu har jag i alla fall gjort bådadera. 
Stenarna skola ropa kan om jag förstått rätt räknas som en klassiker. I den upplaga som jag läste finns ett förord där det framgår hur bra och annorlunda denna historia är, särskilt den första meningen:"Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa och skriva"
Att man på detta omvända vis får reda på vem mördaren är och varför hon mördar är självklart ovanligt, men det gör det inte mindre spännande. 

Familjen Coverdale bor i en liten by på landet. De annonserar efter en hushållerska och får svar av Eunice Parchman. En kvinna som inte kan läsa eller skriva. För Eunice gäller det att bevara sin hemlighet om sitt handikapp och ingen skall få veta detta. Frun i familjen Coverdale är väldigt nöjd med Eunice som sköter sina sysslor snabbt och perfekt. Mannen däremot börjar fundera och märker att Eunice är helt känslokall. Att det slutar med katastrof vet man ju redan, men vägen dit är både intressant och som sagt spännande. 
I Lundströms bokcirkel om boken var det tre intressanta samtal med Marie Lundström och författarna Åsa Larsson
och Ulf Karl Olov Nilsson, den senare okänd för mig. 

Läs vad några andra bloggare skriver om Stenarna skola ropa  
   
Carolina läser

Enligt O

Bokfantomen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar