torsdag 30 augusti 2012

HKH -Victoria Ett personligt porträtt av Catarina Hurtig


Boken med titeln HKH Victoria  Ett personligt porträtt av Catarina Hurtig,var jag sugen på att läsa när jag såg den i bokhandeln då den var nyutgiven.
Jag gick till biblioteket, men  de hade den bara för utlåning genom "boken kommer" nån slags hembesöks-service. En snäll bibliotekarie tog mitt namn o tel.nr, men hörde aldrig av sig. Köpte istället den på Adlibris, men sen blev den stående i bokhyllan. Bättre sent än aldrig kan man tänka, men jag blev rätt besviken på denna bok, när jag nu ett par år senare läser den. 
Catarina är uppvuxen i  Habo och det har vi gemensamt även om jag växte upp på landsbygden utanför tätorten och ett antal år före henne. I boken gör Catarina en jämförelse mellan sin egen uppväxttid i Habo, med Victorias uppväxt på slottet och Drottningholm. För mig som känner till exakt var Catarina berättar om för gator, hus arbetsplatser osv. är detta ju lite kul - men jag vet inte om detta grepp som berättelse tilltalade mig.
Catarina studerade till journalist i Göteborg och blev sedan anställd på den Kungliga Veckotidningen - Svensk Damtidning ,som hovreporter med uppgift att följa just Kronprinsessan Victoria.I boken berättar Catarina på ett ganska humoristiskt sätt hur detta arbete var, hur hon reste med Victoria på alla möjliga resor, både utomlands och inom Sverige. Hur hon kommer in i den "fina världen" som Victoria rör sig i.

Från baksidetexten:

"Aldrig hade jag trott att jag skulle få dela din värld. Att jag skulle kastas rakt in i societeten, festa med Björn Borg på Cote d`Azur, bli utskälld av E-type, dricka champagne med George Clooney, känna Prins Alberts furstliga armar ömt slingrande kring mig och hångla med din ex-pojkvän. Hade någon sagt det till mig den där kvällen före intervjun på Den Kungliga Veckotidningen - när jag o farmor satt böjda över hennes damtidningar - hade jag trott att personen var galen"

Det är som sagt en hel del humor i boken, men alldeles för många detaljerade uppräkningar av  mer eller mindre kända  personer som rör sig i de "finare kretsarna " på inneställen i Stockholm,  runt om i Sverige,  och  i världen. Skulle tro att Svensk Damtidnings läsekrets i och för sig känner till dem, men själv följer jag  inte den tidningen så frekvent.
Jag var intresserad av boken eftersom jag gärna följer just de Kungliga och deras värld, men har inte så stort intresse av de människor som rör sig runt omkring,även om jag förstår att det blir en viss krets som rör sig runt  Kungahusets medlemmar. Victoria gick dock en egen väg när hon hittade sin tillkommande på ett gym och gifte sig sen med en man av folket.
Catarina uttrycker det att Victoria gjorde en groda till prins.

Läs även bloggen  Hedvigs bokhylla om denna bok.


Betyg 2





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar