lördag 21 april 2018

Flickan framför muren

Flickan framför muren (2015) av Kristina Appelqvist är andra delen med Litteraturforskaren och talskrivaren Helena Waller, men det är den sjätte boken där det fiktiva Västgöta universitet i Skövde är platsen för handlingen. I Flickan framför muren handlar det om gamla DDR och flera av personerna i dramat har växt upp där. Kristina bygger upp historien bra, och eftersom jag läst Minns mig som en ängel, den tidigare boken med Helena Waller, så känns det som jag möter en del gamla bekanta när jag läser. Trakterna som handlingen utspelar sig i är inte helt obekant för mig och det gör sitt till att jag gillar Kristinas böcker. Denna gång utspelas även en del av handlingen i Berlin, en stad jag däremot inte besökt.

Från baksidetexten: 
"En omstridd tysk professor ska utses till hedersdoktor vid Västgöta universitet. Beslutet utlöser en storm av reaktioner land medier och personal. Då prometionshögtiden närmar sig ökar dramatiken då rektor hotas till ivet. Trots massiv polisbevakning slutar cermononin i en oväntad mardröm"

Helena Waller ger sig in på jakten av mördaren och stadens kriminalpoliser gör naturligtvis också sitt bästa för att lösa mordet. Journalisten Frida gör allt för att få information kring mordet, och Helenas vänner blir även de inblandade i historien.
Kristina skriver så att spänningen stegras och det är mycket spännande ända in på sista sidan.(Om man inte räknar med epilogen) Jag gissade lite rätt på vem som var inblandad i mordet men jag hade en del alternativ till lösningen.
Kristina har skrivit två böcker till i serien och jag ser fram emot att läsa även dem framöver.

2 kommentarer: