tisdag 25 juli 2017

Gredelins längtan

Gredelins längtan (2002) av Kaj Attorps är en bok jag läst i mitt personliga  tema för 2017 som är Elsa Beskow. När jag läst denna bok så ser jag helt annorlunda på sagorna om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin, Farbror Blå, Petter och Lotta. (Prick och Esmaralda omnämns bara som Hunden och Katten) Gredelins längtan är en roman, men man vet att Elsa Beskow hade tre systrar som bodde tillsammans i en småstad som förebild när hon skrev sagorna. Min gissning är att det finns något i romanen som är sant, ja även i sagoböckerna då också naturligtvis. I romanen är en del händelser berättad av Petter, men det stämmer inte hela tiden. Detta kan man ju störa sig lite på, men jag tyckte inte det gjorde så mycket. Det är en berättelse om invånarna  i en liten stad, tiden är runt första världskriget, och staden heter Lillköping. Jag tror det har spekulerats vilken stad i verkligheten som är förebild, alltså den stad verklighetens tanter och Farbror Blå bodde i, kanske är det Sigtuna, det är i alla fall den stad jag har hört att det skulle vara. Det förekommer också ett Storköping i berättelsen, sen namnges en del städer med dess riktiga namn som exempelvis Stockholm. 
Berättelsen kretsar mest kring Gredelin och Farbror Blå, ingen av dem är särskilt nöjd med sitt liv. Även om de andra systrarnas liv och tankar också ges plats.(Och de är inte så nöjda heller) Titeln anspelar särskilt på Gredelin som längtar bort, och som har perioder av depressioner. Systrarna har en tragisk bakgrund som gör att de är i den situation de är i, utan egna familjer med man och barn, nu bosatta i ett eget hus i Lillköping och granne med farbror Blå, vars hjälp de mer eller mindre är beroende av. Petter och Lotta har de tagit till sig för att få en hel del hjälp i hushållet. 
Mycket som händer är tragiskt men en hel del även komiskt. Händelserna i Farbror Blås nya båt, är återberättad på ett något annorlunda sätt. Jag var tvungen att läsa bilderboken av Elsa Beskow för att se skillnaden. 
En del kapitel är utdrag ur anteckningar, dagböcker och brev eller till och med är det drömmar. Som läsare fick jag tänka till, händer detta? nej det  måste vara en dröm för i nästa kapitel förstår man att det inte har hänt.
Sammantaget tyckte jag det var en intressant läsning och har man läst dessa sagor som barn eller högläst dem för barn rekommenderar jag verkligen läsning av Gredelins längtan.


 Läs Recensioner av Gredelins längtan i Svd och i Dast Magazine men lite varning för att det "spoilas" mer än vad jag har gjort.

Gredelins längtan finns nu bara att köpa som E-bok på bland annat Bokus och Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar