onsdag 18 maj 2016

Mina mönster Gudrun Sjödén


Mina mönster Gudrun Sjödén (2016) är en härlig bok, att njuta av om man som jag gillar Gudrun Sjödéns mönster. I boken berättar Gudrun om hur hennes företag har utvecklats från start 1976 till nutid. Hur hon skapat ett företag som nu har butiker i många städer i Europa och t o m i New York. På internet säljer hon till 52 länder. Gudrun har tagit emot medalj av Kungen och har blivit hela Sveriges "Kulturtant". Att hennes kundkrets är "kulturtanter" ser hon med glädje på och hon skriver att "När det är bokmässa i Göteborg blir det stor säljhelg för mig! Samma när det är Tjejmilen i Stockholm."

Som en inledning i boken har Gudrun skrivit: 


Skönhet för mig,
det är att tillföra färg och mönster.
Hög livskvalité för mig är att 
leva nära naturen, i färgrika kläder
som är bekväma och fungerar.

Första kapitlet heter: Jag är en akvarellmålande entreprenör, det är så hon beskriver sig själv. Bokens sidor innehåller många av hennes fina akvarellmålningar, och bilder på kläder från hennes kollektioner genom åren. Inspirationen har hon fått från olika håll i världen, hon skriver : "Min lust till svensk allmoge syns tidigt, men numera söker jag mig medvetet till all världens olika kulturer som har hållit fast vid ett starkt eget textilt uttryck."
En kapitelrubrik är Min ekologiska övertygelse, där skriver hon att bonddottern i henne gjorde att det blev rätt att satsa på ekologiskt. I Gudruns kollektion finns en egen miljömärkning, en symbol med gröna blad. Tre gröna blad står för 100 % ekologisk certifierad produktion. Gudruns åsikt är också att bästa miljötänket har de som använder sina kläder länge - min design syftar till ett långt liv.
Det är en fin presentbok att sitta o bläddra i och man blir glad, precis som jag och många blir av hennes fina kläder. Gudruns ord igen "Jag vill att man ska tänka så här när man handlar hos mig: Behöver jag den här? Gör den mig glad? Om det blir ja på båda frågorna då slår jag till."  
Läs mer om Boken här


2 kommentarer: