onsdag 24 februari 2016

Isfiskaren

Isfiskaren - Morden på Smögen av Anna Ihrén (2016) är del två i serien om poliserna Dennis Wilhelmsson och Sandra Haraldsson. Anna debuterade förra året med första delen Strandsittaren.
Isfiskaren utspelar sig på Smögen men även på forskningsfartyget Idun samt på Svalbard, och som i Strandsittaren finns även Sjövik med lite grand i handlingen.
Det är nog bra om man har läst Isfiskaren för att lättare kunna hänga med i persongalleriet, det är rätt många Smögenbor, poliser och nu även forskare med i handlingen.

Från bokens baksida:
"När forskningsfartyget Idun anlöper Smögens hamn en tidig vintermorgon hittas forskningschefen Kaj Malmberg mördad i sin hytt. För universitets rektor Regina Löfdahl är skandalen ett faktum eftersom Kaj Malmberg samma kväll ska dela ut forskarelitens främsta pris inom marin forskning på Smögens havsbad."

Att räkna ut deckargåtan brukar jag vara dålig på och nästan alla utom poliserna hade jag som eventuella mördare. Men allt ter sig logiskt när jag har fått svaret. Upplösningen på mordgåtan var spännande och det gillar jag. 
Anna har lagt in en historisk berättelse emellan deckarhistorien, jag började läsa den men hoppade den sedan för att läsa hela denna mellanberättelse när jag läst ut huvudberättelsen. På det sättet fick jag mer sammanhang i de olika händelserna. Kanske ett udda sätt att läsa på, men det är inte första boken jag läser på det sättet.

Det kommer att komma ut en tredje del i serien Morden på Smögen med   titeln Sillbaronen. Ser fram emot att läsa även den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar