torsdag 31 december 2015

Novellutmaningen 9-12




Så här i slutet på året har jag gjort ett ryck i Ugglan och bokens novellutmaning och läst fyra noveller som passar i December.

                Läs en novell av en rysk författare 

                Ljusstakarna av Anton  Tjechov


Läs en novell som slutar på N                      
Granen av H.C. Andersen 

Läs en novell med Jultema  

Dans runt granen av Mats Söderlund



 Läs en novell av en författare som har samma för-, mellan- eller efternamn som du  
Julnatta av Kerstin Ekman

Anton Tjechovs Ljusstakarna Är en novell med sensmoralen att man inte ska ge bort något man själv inte tycker om.


Granen av H.C. Andersen är en saga som kan läsas av både barn och
vuxna. En liten sorglig berättelse om förgänglighet kan man säga.

Dans runt granen är en rätt lång novell av för mig en okänd författare Mats Söderlund. Läser om honom att han är en poet och en av initiativtagarna till samlingarna Noveller för världens barn där jag hämtar en hel del av de noveller jag läser i denna utmaning. Han har också varit ordförande i Sveriges författarförbund. Denna novell är för mig det totala kaoset ett julkaos helt enkelt motsatsen till julefrid. En lång och konstig historia jag inte riktigt fattar mer än att allt är just kaos. En liten lustighet är att i denna novell tänker en person på sagan om granen, som jag just läst.

Julnatta av Kerstin Ekman bygger på folktro om att julnatten är speciell, det är en hel del mystiska saker som händer då, man ska va snäll mot djur och i denna novell ska man viska i djurens öron, men inte till alla djur, en del hör djävulen till ... 

Ska försöka att läsa fler noveller och blogga om men det kan bli klurigare att placera in dem på listan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar