torsdag 31 december 2015

Inför mitt femte bokbloggarår


Tankar om läsåret 2015

Jag har varje år som mål att uppnå 40 lästa böcker,under 2015 har jag kommit upp till 39!! Men jag har tre påbörjade och jag inser nu att ingen av dem blir utläst förrän nästa år. Jag har inte bloggat om alla böcker jag läst och jag har en kvar som är läst som jag tänkt göra ett inlägg om. Jag har inte varit så duktig med mina två teman klimathotet, och Carl o Karin Larsson, två böcker om Karin har det blivit och en bok om klimathotet. Jag läser mest svenska författare och de flesta böcker jag läser är skrivna av kvinnor. Ändå tycker jag att jag läser blandat (!) men det stämmer tydligen inte helt. Jag har detta år  läst mer nyskrivna böcker än vad jag brukar göra men det är en marginell ökning skulle jag tro. Under 2015 läste jag tre av Jan Guillous böcker i serien om 1900-talet. Ser fram emot nästa bok som väl kommer till hösten.
Jag deltar också i Ugglan och bokens novellutmaning och har hittills läst 12 noveller, det är lite annorlunda att läsa noveller det är därför jag antog att  vara med i den utmaningen.


Planer inför 2016 mitt femte bokbloggarår.

Ja att hinna läsa fler böcker och göra fler blogginlägg är alltid min förutsatts.
Att försöka blanda läsningen så det blir fler böcker skrivna av män och av författare från andra länder hör också till mina planer. Vi får se hur det går med det... Jag har inte tänkt att lägga in något nytt tema i år utan är så tråkig att jag tänker fortsätta med samma som 2015, då det,som jag skrev ovan, blev för få lästa, särskilt om klimathotet. Här är inriktningen även att läsa just om mat och klimat, finns mycket oläst där, en del böcker i ämnet står i min bokhylla o väntar. Om makarna Larsson har jag också några böcker olästa så det är dumt att blanda in något nytt tema. Ett år går ju alldeles för fort! 
I novellutmaningen har jag fram till 19:e juni på mig att läsa ett antal noveller till, mitt mål här var från början att klara av 20, då 40 känns kanske för mäktigt. Vi får se var jag hamnar. 

Önskar Er som kikar in på min blogg emellanåt Ett fint läsår 2016 !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar