lördag 12 december 2015

Himmelsdalen



Himmelsdalen (2011) av Marie Hermanson fångade mig helt och hållet och blev en riktig s.k bladvändare för mig. Marie Hermanson har byggt upp en mycket spännande handling i denna roman och det går faktiskt att kalla den för spänningsroman för spännande är den! Daniel och Max är enäggstvillingar men har växt upp med varsin förälder och som barn träffades de bara en gång om året på deras gemensamma födelsedag. 

En dag får Daniel som lever ensam efter en skilsmässa ett brev där han känner igen broderns handstil. Daniel darrar när han öppnar brevet, först tyckte han att det var postat från Helvetet men ser sen att det står Helvetia och det är ju Schweiz. Max skriver att han är på ett hälsohem och bjuder in honom att komma o hälsa på, han bjuder på resa och uppehälle. Daniel tackar ja och tänker att det passar honom bra att komma iväg  och att få lite omväxling några dagar och att han blir bjuden på resan är ju inte fel. Väl där ber Max honom att stanna kvar och efter en kort tid berättar Max att han vill att de ska byta plats. Daniel är tveksam men går med på det eftersom Max säger att han är tillbaka om några dagar. En kort tid på ett hälsohem är väl ingen fara. Men dagarna går och Max kommer inte tillbaka och då börjar Daniel att bli orolig och han börjar snart tänka att Himmelsdalen är det sista han kommer att få se i livet.

Allt eftersom jag läser tänker jag att poststämpeln nog var från Helvetet eller åtminstone en liknande plats på jorden.... Har du inte läst denna bok och gillar att läsa böcker som har en spännande handling så är Himmelsdalen verkligen en bok jag rekommenderar.



3 kommentarer:

  1. Ja jag har gillat andra böcker av Marie Hermanson, men blev ändå överraskad av hur bra den här var.

    SvaraRadera
  2. Omslagen är ganska vacker, tycker jag. (Borde ganske försöka om jag tycker även boken.)

    SvaraRadera