söndag 18 oktober 2015

Novellutmaningen 1-4


 


  
Jag har nu läst fyra noveller som jag placerat in på lämplig punkt i Ugglan & bokens utmaningslista.
Utmaning:. Läs en novell 
Detta är nu avklarat:

Läs en novell som börjar på S


Spöket av Knut Hamsun

Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i  


Resa med lätt bagage av Tove Jansson

Läs en novell där ett barn är en av huvudpersonerna

Det första mötet av Sigrid Undset

Läs en novell av en nobelpristagare  

Ungdomsvännen av Alice Munro

De har alla varit läsvärda noveller. För mig är det ovant att läsa noveller så det var därför jag antog  denna utmaning, kommer att återkomma till hur jag upplever utmaningen längre fram.
Ugglan & boken
undrar vilken novell man tyckt bäst om hittills. Jag tror att av dessa fyra så är det,  Det första mötet av Sigrid Undset. Spöket av Knut Hamsun,  är den som är mest spännande och hamnar på andraplats och de andra två får en delad tredjeplats. Men som jag skrivit så är alla riktigt läsvärda. Nu skall jag fortsätta med utmaningen och återkommer när jag läst ytterligare fyra förhoppningsvis bra och läsvärda noveller.


5 kommentarer:

  1. Roligt att läsa vad du tycker om novellerna, och kul om du kommer igång med att läsa just noveller :-) Jag började själv medvetet läsa noveller just för att jag så sällan gjorde det. Nu tycker jag det är jättekul!

    SvaraRadera
  2. Blir en eller ett par noveller av Munro för mig också i novellutmaningen.

    SvaraRadera
  3. Jag har två pocketböcker av henne så det blir nog någon lämplig novell till av henne på nå´t bra ställe i listan.

    SvaraRadera
  4. Kul att se vilka noveller du hittat, ska också ge mig på Tove Janssons Resa med tungt bagage, den ligger i bokhyllan och väntar.

    SvaraRadera
  5. Upptäcker nu att jag skrivit Resa med tungt bagage, det ska vara Resa med lätt bagage. Har nu rättat till misstaget. Lätt o göra fel :-)

    SvaraRadera