söndag 6 september 2015

Karin Larssons värld

Karin Larssons värld av Lena Rydin (2009) Foto Nisse  Peterson.  Detta är en helt underbar bok om Karin Larssons liv och hennes konstnärskap i skuggan av sin man Carl Larsson. 
Karin Larsson f Bergöö  1859-1828

Om Karin från baksidan av boken:
"Okonventionell och före sin tid skapar hon trender inom inredning, färgsättning, textil, trädgård och mode, mat och mycket annat. Hennes egen klädstil, de moderna barnkläderna och synen på hur man utformar en trivsam vardag präglar oss än idag"

Texten är upplagd i kapitel i alfabetisk ordning : Allkonstnär, Barndom, Carl osv till Ålderdom, Äventyr och Ögonvittnen.

Det som framgår i boken är hur nyskapande Karin var i allt, i sitt textila skapande  i sin barnuppfostran och i sin syn på hemmet och familjen. Barnen var med i både arbete och vid måltider tillsammans med de vuxna vilket inte var så vanligt på den tiden i den samhällsklass de tillhörde. 
Alla känner väl till vad som står ovanför dörren till Lilla Hyttnäs, Wälkommen kära du till Carl Larsson och hans fru. Det var verkligen ett välkomnande hem och gästerna var många alltifrån grannar i bygden till dåtidens kulturpersonligheter och även Prins Eugen var en kär gäst.  
Man får som läsare ta del av utdrag ur brev med avsändare Karin, mottagare är Carl, hennes mamma eller någon av de sju barnen. Genom detta får man en inblick i hennes vardag och hur hon inspireras i sitt skapande.

Boken är rikt illustrerad med många bilder både foton, särskilt på Karins alla fina textilier, och Carl Larssons konst.
I slutet av boken finns det recept som Karin Larsson använde i hushållet. 
Även om jag varit i Sundborn och guidats på Lilla Hyttnäs så blir jag så sugen på att komma dit igen. 

Jag ska nu vidare läsa boken Karin! Karin! Karin! Min Engel! brevväxlingen mellan Karin och Carl Larsson.


Denna tavla med Karin som läser

har jag i mitt sovrum











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar