söndag 20 september 2015

Gröna gården

Gröna Gården av Viktor Barth-Kron - Ett slags roman om Sverige(2015) Författaren är journalist på DN och Gröna gården är en satirisk roman om den svenska politiken.Titeln och huvudpersonens namn Albin Örn är en parafras till Strindbergs Röda rummet.
Jag hade kanske för stora förväntningar på den här boken och därför tyckte jag den var så där. Jag förstår att författaren har insyn i det han skriver om när det gäller den miljö han häcklar - Den Politiska världen och tidningsvärlden och de människor som rör sig i dessa världar. Det är en hel del händelser som jag skrattar åt i handlingen, men det finns också stycken som känns nästan tråkiga att ta sig igenom, troligen kanske det beror på att jag helt enkelt inte fattar det roliga, alltså inte ser det satiriska i det hela.
Viktor Barth-Kron måste i vilket fall själv haft väldigt roligt när han skrev den.
Det är massor av personer i handlingen och de flesta av dessa har han hämtat från verkligheten men kallar dem för andra namn. Exempelvis har Ida Bladh stora likheter med Annie Lööf, och Åke Knohult tycker jag var ett roligt namn på en tidigare ledare för socialdemokraterna... Vill du veta mer om vem som är vem i romanen kan du se det här.
Läs även DN;s recension här
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar