måndag 13 juli 2015

Vår tid är nu - Tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen


Vår tid är nu -Tio hoppfulla perspektiv på Klimatkrisen (2014) Svante Axelsson. Författaren är Generalsekreterare för Svenska Naturskyddsföreningen (SNF)

Svante  talar om sin bok  på Ekocentrum Gbg. Eget foto
Började läsa denna bok i Januari för att jag tänkt ha klimathotet som ett tema för mig själv detta år. (Delat med Carl o Karin Larsson som jag inte läst något om än i år)  Nu först efter ett långt uppehåll har jag läst ut den. Vad som gjort att jag inte tog tag i och läste klart boken förrän nu är svårt o säga. Det är en viktig bok kanske just för att den inger hopp av att vi kan klara av det allvarliga hotet som mänskligheten står inför.
Ur boken: 
"Enligt klimatforskarna måste de globala utsläppen minska med 3 % per år från 2020-2050 om vi ska ha en hyfsad chans att nå 2%-målet.
Det som är bra för alla genomförs inte för att ingen vågar börja."
Svante menar att Sverige skulle kunna vara detta föregångsland som för hela världen visar att det går att få ner koldioxidutsläppen så snabbt som det behövs. Vi har alla förutsättningar för att kunna genomföra det. Vi är rika och vi har stora naturtillgångar, stark naturkänsla, framsynta kommuner och en tradition av samarbete mellan företag och fackföreningar - Det som saknas är ledarskapet.

Det är mycket beräkningar och siffror som bollas fram och tillbaka. Jag har vart duktig o antecknat under läsningens gång, men ekonomi är inte helt min grej så det är väl kanske det som gjort att boken blivit liggande. Måste dock säga att alla dessa siffror gav många "aha", så det var tur att jag inte la boken helt åt sidan. Svante har titeln Miljöekonom och det finns mycket kunskap bakom det han skriver om. Jag hörde även Svantes föredrag om boken på Ekocentrum i Göteborg i våras och det var ett mycket hoppingivande budskap som han framförde där. Rekommenderar boken eftersom vi alla måste  få insikt i det som måste göras. 

Igår var Johan Rockström som är professor i miljövetenskap sommarvärd i P1 och han hade i stort sett samma budskap som Svante.
Naturfotograf Mattias Klum och Johan Rockström har tillsammans gjort den fina fotoboken Vår tid på jorden : välfärd inom planetens hållbara gränser, den har jag, men har mest tittat på bilderna än så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar