söndag 25 januari 2015

Grannflickan


Grannflickan av Ann Olerot (2014) är en spänningsroman som utspelar sig i Falköping. Falköping är den stad som jag gick på gymnasiet i, det är ju rätt längesen, men visst kan jag i stort sett hänga med var det är när olika platser o gatunamn nämns. Det är alltid kul när man kan det tycker jag det förhöjer läsningen något. Det är Ann Olerots första bok (egenutgiven) och hon har en till på gång. 

"En sen höstkväll är Sandra på väg hem från jobbet i Falköping. Himlen färgas svart av aska och när hon närmar sig Sigurd Kochsgatan inser hon att eldsflammorna kommer från hennes hus. Desperat försöker hon hitta sin man och sitt barn bland folkmassorna som hopat sig runt huset.
Ett par dagar senare blir Sandra överfallen och polisen inser att det finns ett hot mot henne. Julian Eriksson och hans Falköpingskollegor jobbar febrilt med att lösa fallet. Samtidigt sker ett mord till som kan ha samband med branden."


 
Det märks att det är en debutbok, korrekturläsningen kunde varit bättre och ibland känns det som man får lite för detaljerad beskrivning av hur personerna förflyttar sig. Det kändes också som det var för många som fick sätta livet till innan upplösningen. Det social spelet mellan utredarna och skildringen av personerna i handlingen är bra. Tyckte att just skildringen av "Grannflickan" var mycket realistisk. I det stora hela tyckte jag om att läsa Grannflickan och jag kommer nog att läsa den kommande boken av Ann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar