fredag 17 oktober 2014

Änglavakter


Änglavakter (2011) av Kristina Ohlsson,  är den tredje boken i serien om Fredrika Bergman och hennes kollegor. Jag måste säga att denna deckarserie tillhör mina favoriter och det finns två böcker som jag inte läst än!
Paradisoffer och Davidsstjärnor.


"En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år.
Medan Alex Recht och hans utredningsgrupp försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla. Någon har vid upprepade tillfällen återvänt till skogen för att dölja sina offer för omvärlden.
På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen kring morden i Midsommarkransen, men hon sluter sig i sin tystnad."


I den här boken dras Fredrika Bergmans sambo in i utredningen och kollegan Peder Rydh drabbas hårt på grund av olyckliga omständigheter, kan man väl säga. Det gör mig inget att utredarnas privatliv involveras i handlingen, men ja kanske något mycket av det  i just den här boken.
Emellanåt får man som läsare se förhörsprotokoll från förhör med delar av spaningsgruppen. Detta gör att man får lite inblick framåt i handlingen. 
Detta är en sträckläsningsbok helt klart. 


 

2 kommentarer:

  1. Kristina Ohlsson skriver riktigt bra, tycker jag. Och visst har hon med polisernas privatliv, men förutom i den här boken så brukar det vara på en lagom nivå :)

    SvaraRadera
  2. Ja nu har jag ju inte läst de två senaste, men det låter ju bra att det är just i denna boken som det är på det sättet. Egentligen är det inte så störande, det hjälpte till att göra historien så otroligt spännande.

    SvaraRadera