tisdag 28 januari 2014

Kaffe med rån


Jag har haft Kaffe med rån (2012) av Catharina Ingelman-Sundberg som Cd-bok liggande på nattygsbordet än längre tid, men det har inte blivit nån kontinuitet i lyssnandet. Jag har helt enkelt lite svårt för att lyssna istället för att läsa en bok.... Någon slags koncentrationssvårighet infinner sig, men jag kommer nog att välja att lyssna på vissa böcker framöver ändå, vill inte helt ge upp detta alternativ. 

Från baksidetexten:

" Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!
Märtha får en snilleblixt - de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi! "


Kaffe med rån är en rolig bok, en skröna,  men samtidigt ett inlägg i debatten om äldreomsorgen.
Under lyssningens gång skrattar jag och småler för mig själv. Det är kul skrivet och en hel del små poänger och skämt går helt klart hem hos mig, men det är rätt mycket diskussioner o planering av de olika brotten, detta kunde det varit något mindre av tycker jag. Bitvis är det spännande och jag vill veta hur det kommer att gå.  Måste annars säga att jag inte är så mycket för att läsa böcker där handlingen är rätt långt ifrån trovärdig, kanske är jag lite tråkig med just det synsättet och behöver läsa/lyssna på fler såna här historier emellanåt. Håller nu på och läser
Rapsbaggarna av Karin Brunk Holmqvist, som bok ,  men det är en annan historia.... även om den nog kan räknas till samma genre.

Uppläsare av Kaffe med rån är  Helge Skoog,  och ja han läser den bra.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar