onsdag 4 december 2013

Pappan och havet



I Lördags morse så var det sista delen i Bokcirkeln om  Pappan och havet (1965)
i Lundströms bokradio. Jag lyssnade dock på reprisen igår. Då jag inte läst nån bok om Mumin innan så var det en lite spännande bekantskap.  Jag tyckte väldigt mycket om att höra Marie Lundström och författarna Lena Andersson Philip Tier diskutera boken. Cirkeln har varit i tre delar och i början av varje program. Det går ju naturligtvis  fortfarande  att lyssna på det i SR play. 
Pappan och havet är den tionde och sista boken Tove Jansson skrev om Mumintrollen, så det var kanske att börja i fel ände för mig att läsa denna först. 
Muminfamiljen flyttar i denna bok från Mumindalen ut till en fyr på en ö mitt i havet. Relationerna i familjen blir annorlunda och var och en går in i sin egen värld för att möta förändringen. I sista avsnittet  så frågade Marie om Muminföräldrarna kunde skiljas och vad som skulle hända med Muminpappan respektive Muminmamman i så fall. Här fnissades och skrattades det över denna något absurda tanke ! Även om det är en barnbok så finns det ett djup i boken och det är självklart att den tilltalar även vuxna. Jag kan inte låta bli att fundera på vad jag tyckt om Muminfamiljen  om jag läst om dem som barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar