söndag 4 augusti 2013

Blå Koral


Blå Koral av Louise Boije af Gennäs (2012) är andra delen i en trilogi som utspelar sig under millenniets första årtionde. Vi dyker återigen ner i vår nära nutidshistoria, och de stora världshändelserna speglas i vännernas liv och upplevelser. Det är en roman om stark vänskap och svåra slitningar, om kärlek och ofattbar sorg, och om betydelsen av nära relationer. Men också om att tvingas ta det stora steget ut i det okända, utan att se sig om.

Jag skrev i mitt inlägg om första delen Högre än alla himlar, att jag snart ville läsa denna andra del. Det tog ett tag innan den blev läst. Jag kan bara säga att jag tyckte om att läsa även denna del om de vänner i Stockholm som serien handlar om. I den här delen blev det mycket mer dramatik och sorger än i första delen. Jag har läst kritik om att boken som är på nästan 700 sidor, är allt för detaljerad, och ja visst är det många gånger mycket detaljrikt, men jag gillar det. Även om jag inte skulle tycka det var så kul om alla böcker jag läste var skrivna på detta detaljrika sätt. Händelserna i boken utspelar sig från sommaren 2004 till senhösten 2006. Det händer mycket under denna relativt korta period, men visst livet är ju så ibland. Nästa del kommer att handla om 2007 till 2009 och jag börjar fundera i banorna  vad hände de åren? och hur kommer det att påverka huvudpersonerna i denna triologi ? Så jag ser även denna gång fram emot att läsa nästa del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar