lördag 15 juni 2013

John Hall






Göteborg Läser har haft avslutning med besök på Gunnebo slott. Jag kunde tyvärr inte vara med eftersom jag var på besök i vår huvudstad. Utifrån vad jag läst av vad andra bloggare skrivit så vad det en  trevlig och givande träff  i solsken.
Vi har läst John Hall  av Sophie Elkan under våren och träffarna har varit kring det temat.
Tidigare träffar har varit på Göteborgs stadsmuseum samt en regnig promenad i Göteborg . På Nääs hörde vi ett mycket intressant föredrag av Marie Engelke om brevväxlingen mellan Sophie Elkan och Selma Lagerlöf.
Det har varit intressant och mycket trevligt att vara med på denna läsecirkel och jag hoppas på att det blir en fortsättning 2014.
John Hall handlar om John Hall den yngre (1771 -1830) och hans tragiska livsöde. Jag har läst pocketupplagan som är något omarbetad i språket och kom ut 2002, första originalupplagan utkom 1899. Sophie Elkan  la ner mycket arbete med att färdigställa denna roman och det var med denna hon blev känd. Hennes  författarskap har av många fallit i glömska och väninnan Selma Lagerlöf är den av de två väninnorna som blivit  prisad  och mer hågkommen.
"Min son behöver inte arbeta, min son kan aldrig bli fattig, sade grosshandlaren John Hall, en av Sveriges rikaste män vid slutet av 1700-talet.
Sin enorma förmögenhet hade han byggt upp genom en omfattande järn- och trävaruexport.Familjen bodde i ett ståtligt palats vid Östra Hamngatan i Göteborg och som sommarresidens lät han bygga det vackra Gunnebo slott."
Men John Hall den yngre dog utblottad i Stockholm där han framlevt sina sista år som ett gatans original. Han hade drivit processer mot dem som han ansåg lurat honom och han hade förlorat hela förmögenheten. Ingenting var kvar. 
Jag läste boken under en längre tid efter  planen som Göteborg Läser  rekommenderade. Något svårt hade jag kanske för alla turer som handlade om de rättsliga processerna. Det gick ju inte riktigt till som det skulle gjort idag. Mot slutet var det nästan så att jag tyckte det var svårt att läsa då man vet att det slutar tragiskt. Jag vill gärna att en historia ska sluta lyckligt, men verkligheten är ju många gånger inte så.
Jag rekommenderar ändå boken och speciellt om man är intresserad av Göteborgs historia.



2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina tankar om Göteborg Läser. Det var en fin träff på Gunnebo och jag hoppas att vi kan ordna ngt 2014.

    SvaraRadera
  2. Ja som jag skriver i inlägget så hoppas jag på ett Göteborg läser 2014.

    SvaraRadera