onsdag 10 april 2013

Om Jesus


Har under en längre tid lyssnat på några kapitel då och då av Jonas Gardells uppläsning av sin bok Om Jesus. Det känns bra att lyssna på Jonas  röst, när han på sitt speciella sätt läser upp sin bok och där han redogör för sin Jesusforskning. Denna bok har han skrivit på i hela tolv år. Jonas blir personlig ibland exempelvis då han säger: "när jag som frikyrkobarn...." eller tar upp frågor om homosexualitet. Det känns bra med denna personlighet.
Boken börjar med att ta upp hur levnadsvillkoren var vid tiden för Jesus födelse och liv. Man får sedan följa händelserna i Jesus liv från födelsen till korsfästelsen och sen även den första tidens Kristenhet.  Jonas ger sin personliga syn på händelserna genom sina studier och efterforskningar. 
Det är många bibelcitat med hänvisningar , för det här blir ju som ett bibelstudium. Vill man verkligen följa med så kanske det bästa är att läsa boken med en bibel bredvid sig. Detta blir ju lite svårare när man lyssnar, för då får man ju pausa en massa gånger.
Sammantaget ger läsningen av den här boken många intressanta aha upplevelser och även jag tänker tillbaka på min barndoms söndagsskole och kristendomslektioner. ( Ja det hette så när jag gick i lågstadiet)
Beundrar Jonas för att han vågat ge sig på detta svåra som bibelforskning ändå är. Han har gjort det bra tycker jag och det blir nog  även att  jag lyssnar på eller läser Jonas bok, om Gud, framöver. Ser dock att man bör ha med sig en hel del grundkunskap av de bibliska berättelserna och om kristendomen för att ha bra behållning av läsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar