söndag 7 oktober 2012

Kvinna i grönt

  
Kvinna i grönt  är den andra av den Isländske Kriminal/ Spänningsromansförfattaren Arnaldur Indridason  som kom ut på Svenska. Jag har tidigare läst Glasbruket som var den första av de nu nio böckerna i serien som finns på svenska .Båda dessa böcker prisades med Glasnyckeln för bästa nordiska krimanalroman av Skandinaviska deckarsällskpet.
Nu är det ett bra tag sen jag läste Glasbruket, men jag såg filmatiseringen av den för några månader sen, filmen heter Brottsplats Jar city. I både Glasbruket och här i Kvinna i grönt handlar det  mycket om kriminalpolisen Erlandur Sveinsson och hans ganska olyckliga liv med  bl a en dotter som är drogberoende.

I Kvinna i grönt får man växelvis läsa om nutid och tiden runt andra världskriget, när det aktuella brottet som utreds har begåtts, utredningen försvåras av att nästan alla med minnen av den aktuella tiden är döda.

Indridadson skriver om  människor som farit mycket illa och jag tycker  det är i beskrivningen av dessa livsöden som böckerna  har sin styrka.
Det är lagom spännande, aldrig så mycket att jag får svårt att lägga ifrån mig boken, men spänningen accelerera mot slutet.
Sanmmantaget kan jag mycket väl tänka mig att läsa fler böcker om Erlandur och hans poliskollegor i Reykjavik.


Betyg  4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar