lördag 4 augusti 2012

Dödgrävarens dotter

Joyce Carol Oates roman Dödgrävarens dotter tog mig lite tid att läsa av flera anledningar. Först och främst  så är det en tjock bok som i pocketupplagan har 624 sidor, sen är det en roman som till en början beskriver en mycket torftig och hemsk miljö. Detta kändes inte som den där roliga boken man kanske vill muntra upp sig med när solen uteblir och regnet vräker ner utanför fönstret. Men naturligtvis kämpar jag vidare för historien är skriven på det sättet att man vill veta hur det går framöver. Det är en episk roman, där man som läsare  får följa en tyskjudisik kvinna från barndomen fram till ålderdomen. Det är inget lätt liv. Barndomen är mycket tragisk, det är här som jag läser några sidor åt gången för att man kan inte ta till sig allt. Stora delar av berättelsen utspelar sig i 40- och 50-talets USA.
Rebecca schwart som huvudpersonen först heter får  kämpa för överlevnad och tillsammans med sin son flyr hon från sin första man som misshandlat de båda svårt. Här byter hon identitet och blir Hazel Jones.
 Historien bygger delvis på Joyce farmors liv, men vad som har hänt i verkligheten och vad som är fiction vet man ju som läsare inte.
Detta var den första bok av Joyce Carol Oates som jag läst och jag har ju inte blivit skrämd utan kan tänka mig att läsa fler böcker skrivna av henne - och det finns många att välja på, hon har varit aktiv och skrivit många böcker. Hon har även skrivit under två olika pseudonymer enligt WikipediaVarje år kommer hennes namn upp som potentiell nobelpristagare i litteratur, men många säger att hon inte får det för att hon varit för produktiv.
Betyget blir 4 eftersom jag kommer att komma ihåg den fängslande historien, som är mycket välskriven.


Betyg 4

2 kommentarer:

  1. Å den boken är bra. Problemet med Oates tycker jag är lite ojämn. En del böcker är extramt jobbag att läsa...

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska bli intressant att pröva någon annan bok som hon skrivit. Den här är säkert något annorlunda då det bl a handlar om hennes farmors liv.

    SvaraRadera