tisdag 6 mars 2012

Norrtullsligan




Elin Wägner skrev Norrtullsligan 1908. Det var hennes debutroman och stora genombrott

Med rapp dialog, galghumor och svärta skildras fyra unga kvinnors liv i förra sekelskiftets Stockholm. Norrtullsligan handlar om kontoristerna Elisabeth, Baby, Eva och Emmys vänskap, yrkesliv och förälskelser. I deras delade rum på Norrtullsgatan spirar upproret och längtan efter ett annat sätt att leva.
Genom att läsa den här boken förstår man verkligen hur mycket som förändrats i synen på kvinnan på dessa något mer än hundra år som det gått  sedan Elin skrev boken.

Man läser den här boken på 129 sidor, rätt snabbt, men det är ju ett gammaldags språk eftersom den är skriven för så länge sen, och det gjorde att jag fick vara ovanligt koncentrerad när jag läste, ibland fick jag läsa om meningar.
Den galghumor som boken är skriven med har nog varit förebild för många efterkommande författare som exempelvis Astrid Lindgren i Katiböckerna och Ester Regnér Lundgren alias Merri Vik i Lottaböckerna. Astrid Lindgren har även följt Wägner med att ha ett politiskt budskap i böckerna om Kati.

Annika Lantz har skrivit förordet till denna upplaga (podium 2011) också väldigt roligt att läsa. Efterordet är skrivet av Boel Hackman litteraturvetare, även det intressant.
Tycker ni inte också  som jag - att omslagsillustrationen av Knut Larsson är kul ?

Betygsätter inte böcker som är skrivna för så här längesen, men jag rekommenderar verkligen alla att läsa Norrtullsligan, särskilt om man är intresserad av tidsandan för hundra år sen, eller har intresse av kvinnofrågor. 
En bra idé är att ge bort boken för att väcka intresset för dessa frågor kanske lämpligt nu på kvinnodagen den 8:e mars!

Denna bok var uttagen till Stockholm läser bok 2011

Läs även mer om Elin Wägner på Birger Schlaugs blogg

Även på denna hemsida skriver Birger Schlaug om Elin


1 kommentar:

  1. A, lånade den igår. Jag skriver ett mail till dig när jag har lästa klart den.

    SvaraRadera