lördag 18 februari 2012

Säveån: en källa till liv






Jag har njutit av att titta på bilderna i denna underbara fotobok av Mikael Madenfalk. Men även lärt mig kulturhistoria om den del av Sverige jag bor i.

Beskrivning av boken från Adlibris : Säveån har varit en källa till försörjning i tusentals år. En källa för växter och djurs existens. En källa till glädje och rekreation. Säveån är en källa till liv.
Säveån räknas som ett av de mer värdefulla vattendragen i landet. Följ med på en fascinerande resa, som berättar om Säveåns många olika natur- och kultur-skiftningar. En resa som tar sin början i de nederbördsrika skoghöjderna i trakterna runt Borås.
Resan går vidare genom odlingsbygderna kring Vårgårda och Alingsås. Sjöarna Mjörn, Sävelången och Aspen passeras i tät följd, innan utloppet i Göta älv där Säveån får ta del av storstadens puls i Göteborg.

Boken berättar kulturhistorian kring Säveån, hur orter kommit till och varför de heter som de gör. Vilka som ägt slott och drivit fabriker utmed ån, även hur det är idag.  Mycket intressant läsning ! Och som sagt dessa fina bilder! Mikael Madenfalk tar även upp hur det helt saknades miljöskydd förr. Vid Nääs fabriker kunde man  förr i tiden se på vattnet i sjön Sävelången, vilken färg på garn man höll på att färga. 
Den som är intresserad av kulturhistoria, växter, djur och miljö, har stor glädje av denna bok. Boken är stor både rent faktiskt och innehållsmässigt!

Betyg 5

2 kommentarer:

  1. En underbar bok både att läsa och titta i ! Jag har vandrat längs ån mellan Floda och Stenkullen otaliga gånger, lärt mig simma och dyka där och som barn plockat blåsippor och kantareller. Och även dansat runt midsommarstången på Nääs! Nu fick jag återigen uppleva alla dessa fantastiska tillfällen! Boken skall jag överlämna till mina barnbarn som också upplevt Säveån! Tack Mikael Madenfalk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nio år sen jag läste den och skrev om den här. Jag har faktiskt köpt den på bokbörsen rätt nyligen just för att den är så fin. När jag läste den hade jag lånat den på biblioteket

      Radera